Ikke tid til å trene? Er du sikker? Eller mangler du bare en prioriteringsmatrix? ?

Som vims lærer man seg noen triks opp gjennom årene.Frigjør tid til å trene - hurra!!  Jeg får ca. 1000 innfall daglig om magiske ting jeg skal finne på. Det kan fort være overveldende hvis jeg ikke strukturerer oppgavene og tankene. Jeg kan ikke være alene om å begynne på mye, og også gjøre mye, men faktisk få ingenting gjort?

Hvis jeg kan hjelpe én person til å få frigjort tid til trening og føle at hverdagen er litt mer overkommelig, blir jeg superglad ? Ok, så her kommer et par triks:

  • Jeg har en bok jeg noterer i med en gang jeg får en ide. Da slipper jeg å være redd for å glemme den gode ideen, den er ofte borte like raskt som den kom (http://bulletjournal.com/get-started/ )
  • Denne boken husker jeg selvfølgelig aldri å ta med meg ut av huset. Og derfor har…
    • ..den rett og slett fått en «fast» plass på skrivepulten
    • ..jeg installert Evernote på telefonen, nettbrettet og PC’en! Man har også tilgang til den via hvilken som helst nettleser. Genialt for vimser (du må bare huske passordet ditt.. *kremt*). (https://evernote.com/)

Det er i denne boken miraklene skjer… for her lages det daglig en prioriteringsmatrix! (haha, who am I kidding?? Ikke daglig. Når jeg husker det. Og ikke alltid engang da.. Aaaanyway..).

What? Prioriteringsmatrix!! Hiiiihaaa!

How?

Haster Haster ikke
Viktig Viktig
Ikke viktig Ikke viktig
  • Lag en matrix delt i fire!
  • På høyre sida skriver du ned oppgaver som ikke haster.
  • På venstre sida skriver du ting som haster.
  • Disse to kolonnene deler du så inn igjen, i hhv. viktig og ikke viktig!
  • Hver gang du har en ny oppgave som du innbiller deg må gjøres (les: får et nytt infall), skal den skrives inn i matrixen. Da må du hele tiden ta stilling til hvor den hører hjemme og om det faktisk er noe du skal bruke tiden på.
  • Anbefaler at trening står øverst til venstre (viktig og haster), minst to dager i uka. Det er viktig for helsa di.

 

Tjohei!! Men en prioriteringsmatrix er selvfølgelig ingen mirakelkur. Dette innlegget sto ikke i dagens matrix… i det hele tatt… Og for dem som lurer – kaktusene mine er fortsatt i live. Takket være at oppgaven med vanning innimellom flyttes fra haster ikke og ikke viktig og over til venstre siden.

 

Why?

  • Ved å prioritere får frigjort tid til trening (på Fresh Fitness Tiller)!! ?
  • Du slipper å bruke energi og tid på tulleting.
  • Du får hjelp til å holde fokus. Hvis du tar deg selv i å gjøre en oppgave som ikke haster og som ikke er viktig, og du fortsatt har tusen ting som er viktige og haster – ja, da vet du at du må skifte fokus!
  • Overveldet? Føler at du aldri strekker til? Oh yeah.. du er ikke alene. En prioriteringsmatrix hjelper deg med å sortere hva som må gjøres, og hva du faktisk kan la være! Ting jeg føler jeg «må» gjøre, oppdager jeg ofte at ikke er viktige i det hele tatt!

And now… tilbake til eksamenslesing, som haster og er viktig 😉 

Prøv det, det funker faktisk! <3

LM