Hvor mye og hvor ofte bør du trene?

Både styrke og utholdenhet bør trenes henholdsvis to-tre ganger i uka for å få framgang. Ved én treningsøkt i uka vedlikeholder man formen, mens man ved ingen treninger får dårligere form. Man har ikke signifikant effekt av å trene mer enn 3 ganger i uka, men risikoen for skader/overbelastning kan øke. En effektiv treningsøkt kan vare fra 30-60 minutter.

Slik jeg ser det, er det mange andre ting som spiller inn også.  Ja, man bør trene to til tre ganger i uka for optimal framgang. Men treningsbakgrunn, personlighet og totalbelastning er en viktig del av vurderinga for hvor mye og hvor ofte man skal trene. Trening har flere effekter enn bedre kondisjon og økt styrke. Det kan for eksempel dempe symptomer på angst og depresjon og føre til generelt bedre humør ++

Forskning gir føringer for hvor mye trening som er optimalt for framgang. Men for meg er trening så mye mer enn kropp og styrke, det handler om helhetlig helse. Og psyken er en stor del av det; jeg trener for å ha det bra. Og i et helhetlig helseperspektiv synes jeg ikke det finnes en fasit. Du må finne treningsmengden som passer for deg, og sørge for å kontinuerlig justere i henhold til totalbelastningen din. Ikke legg opp til 6 treninger i uka hvis du ikke liker trening. Og legg til rette for god restitusjon hvis du er rastløs og vil trene ofte. 13951051_10153554357316582_1657715483_o

For noen dager siden avbrøyt jeg ei treningsøkt. Kroppen ville ikke. Jeg klarte ikke å gjennomføre én repetisjon på 100 kg beinpress, hvor jeg vanligvis trener 8-12 repetisjoner på 134 kg. Og det skyldes ene og alene manglende restitusjon; jeg hadde spist for lite og sovet lite over flere dager. I tillegg til ytre stress av ulike faktorer. Totalbelastningen var for stor, noe kroppen ga tydelig beskjed om. Istedenfor å presse gjennom ei dårlig økt, avslutta jeg. Etter mye søvn og mye mat prøvde jeg samme økt dagen etter, og hadde ei meget god økt.

Mitt tips hvis du er usikker på om du har vondt i viljen eller vondt i kroppen: kom deg opp av sofaen, gjennomfør oppvarminga og begynn på første sett/intervall. Det er helt ok å avslutte økta hvis du kjenner du at kroppen protesterer. Men aldri gi deg fordi du ikke “gidder”.

Ta vare på deg selv.

LM